CzechEnglishGermanHungarianLatvianPolishSlovakUkrainian
Ultrainnova - Konstrukcje stalowe - projektowanie, budowa - płyta warstwowa



MARKA

REALIZACJE

REFERENCJE

AKTUALNOŚCI

KONTAKT

Projektowanie i aranżacja przestrzeni w biurach kontenerowych: praktyczne wskazówki

sie 26, 2023 | Blog

Wraz z rosnącym zapotrzebowaniem na elastyczne i mobilne przestrzenie biurowe, kontenery-biura stają się coraz bardziej popularne. Ich modułowa konstrukcja i szybki montaż sprawiają, że są idealnym rozwiązaniem dla firm poszukujących praktycznych i, co ważne, ekonomicznych miejsc pracy. Należy pamiętać jednak, że projektowanie biur kontenerowych, tak jak i tych tradycyjnych, wymaga uwzględnienia wielu czynników, takich jak planowanie przestrzeni, dobór mebli i wyposażenia, a także wymogów bezpieczeństwa i higieny pracy.

 

Wskazówka nr 1: dobrze przeanalizuj potrzeby

Pierwszym krokiem w procesie wyboru idealnego kontenera na biuro dla firmy jest dokładne zdefiniowanie rzeczywistych potrzeb związanych z powierzchnią użytkową. To zapotrzebowanie będzie się opierać na liczbie oraz rozmiarze stanowisk pracy, które mają być umieszczone w biurze, a także na funkcjonalności, jaką konkretne wnętrza mają spełniać. Jeśli priorytetem jest stworzenie komfortowego miejsca dla spotkań biznesowych, niezbędne jest uwzględnienie odpowiedniej przestrzeni dla sali konferencyjnej z odpowiednim rozmiarem stołu i komfortowym zapleczem socjalnym. Z kolei w przypadku, gdy firma musi przechowywać obszerną dokumentację, konieczne będzie zapewnienie dodatkowej powierzchni na potrzeby archiwum.

Warto też dobrze zdefiniować charakter wykonywanej pracy – czy potrzebne są miejsca do pracy w skupieniu, czy raczej więcej zadań wykonywanych jest zespołowo? Ile osób w czasie pracy prowadzi dużo rozmów telefonicznych i niezbędna jest im wydzielona przestrzeń? Odpowiedzi na te pytanie pozwolą dopasować nie tylko wymagany metraż, ale też nakierują projektanta na sposób podziału poszczególnych obszarów.

Projektowanie i aranżacja przestrzeni w biurach kontenerowych: praktyczne wskazówki

Wskazówka nr 2: optymalnie rozplanuj przestrzeń

Po dokładnej analizie potrzeb należy rozplanować przestrzeń – to da ostateczną odpowiedź na pytanie: jak duża powierzchnia jest potrzebna, czyli z ilu i z jakich kontenerów ma składać się biuro. Kluczowym aspektem efektywnego projektowania jest podział wnętrz na wyraźnie zdefiniowane strefy funkcjonalne, wynikające z realizowanych zadań i stylu pracy danej firmy, czy organizacji. Najczęściej wydzielane strefy to:

  • strefa pracy indywidualnej: ergonomiczne stanowiska pracy z odpowiednią ilością przestrzeni na sprzęt i dokumenty;
  • strefa spotkań i konferencji: wydzielona przestrzeń na spotkania, wyposażona w niezbędne meble oraz sprzęt;
  • strefa relaksu: kącik wypoczynkowy z miękkimi meblami, roślinami oraz miejscem na chwilę oderwania się od pracy;
  • strefa socjalna: wyposażona kuchnia lub kącik do przygotowywania posiłków i napojów, a także toalety (czasem z prysznicami);
  • strefa kreatywna: inspirująca przestrzeń do kreatywnej pracy, z dostępem do narzędzi i materiałów.

Umiejętne rozmieszczenie poszczególnych stref wpływa na efektywność pracy i komfort użytkowników. Przykładowo, strefa pracy kreatywnej nie powinna znajdować się w bezpośrednim sąsiedztwie miejsc pracy indywidualnej, gdzie wykonywane są zadania wymagające skupienia, a głośne dyskusje podczas burzy mózgów mogą to utrudniać. Z kolei strefę socjalną dobrze jest umieścić blisko sal konferencyjnych, bo tam często przyjmuje się gości, których częstujemy kawą, herbatą lub przekąskami.

Dzieląc przestrzeń, warto zastanowić, które strefy mogą być oddzielone od siebie przeźroczystymi ścianami (na przykład z plexi lub szkła), co nada wnętrzom lekkości, a które wymagają tradycyjnych ścianek działowych.

Na etapie planowania przestrzeni nie można również zapomnieć o rozplanowaniu okien oraz drzwi. To zapewni komfort pracy, ale też umożliwi doświetlenie pomieszczeń naturalnym światłem, co jest najlepsze dla naszych oczu.

Projektowanie i aranżacja przestrzeni w biurach kontenerowych: praktyczne wskazówki | Ultramodula

Wskazówka nr 3: zaprojektuj instalacje z ekspertem

Wybierając kontener biurowy od renomowanego producenta, możesz skorzystać z pomocy doświadczonych ekspertów. Skorzystaj z tego – planowanie instalacji to skomplikowana sprawa, a każdy błąd będzie skutkował problemami w przyszłości. Po ustaleniu planu przestrzennego fachowcy rozplanują instalację elektryczną z uwzględnieniem zapotrzebowania na gniazdka, oświetlenie, a także gniazda siłowe, jeśli takie okażą się konieczne. Taki projekt wymaga specjalistycznej wiedzy oraz znajomości budowy kontenerów, dlatego nie warto ryzykować korzystając z usług niesprawdzonej firmy, bądź robiąc taki plan samodzielnie.

Analogicznie ma się sytuacja z instalacjami sanitarnymi. Pamiętaj, że w kwestii zaplecza sanitarnego wiele elementów definiują przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy. Tym bardziej wsparcie osób z doświadczeniem ma tu duże znaczenie. 

Warunki, jakie musi spełniać miejsce pracy ludzi, niezależnie od branży, określone są w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy w par. 15: Pomieszczenia pracy i ich wyposażenie powinny zapewniać pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy. W szczególności w pomieszczeniach pracy należy zapewnić oświetlenie naturalne i sztuczne, odpowiednią temperaturę, wymianę powietrza oraz zabezpieczenie przed wilgocią, niekorzystnymi warunkami cieplnymi i nasłonecznieniem, drganiami oraz innymi czynnikami szkodliwymi dla zdrowia i uciążliwościami.

Jak widać. przepisy podkreślają również, że pracodawca jest zobowiązany zapewnić pracownikom odpowiednią temperaturę – niezbędny jest zatem projekt instalacji grzewczej, aby w sezonie zimowym zagwarantować ciepło oraz klimatyzacji na miesiące letnie.

 

Wskazówka nr 4: zadbaj o właściwe oświetlenie

W nawiązaniu do przytoczonego rozporządzenia w kwestii bezpieczeństwa i higieny pracy, oświetlenie także odgrywa ważną rolę. Planowanie przestrzeni w kontenerze biurowym powinno przede wszystkim uwzględniać dostęp do światła naturalnego poprzez odpowiednie rozmieszczenie okien. Wybierają kontener od sprawdzonego producenta, masz możliwość dopasowania ilości, wielkości oraz umiejscowienia okien tak, aby optymalnie dopasować je do projektu funkcjonalnego.

Choć światło naturalne jest najlepsze dla naszych oczu, konieczne jest uzupełnienie oświetlenia źródłami sztucznymi. 

Dobierając oświetlenie sztucznego, warto zainwestować w kontener wyposażony w lampy LED. Po pierwsze oferują one barwy światła zbliżone do naturalnego, co jest korzystne dla wzroku, zwłaszcza podczas pracy przy komputerze. A po drugie zużywają minimalne ilości energii elektrycznej, co przekłada się na oszczędności i ekologiczność.

 

Wskazówka nr 5: zadbaj o komfort we wnętrzu

Wszelkie przestrzenie, gdzie przebywają ludzie, wymagają zapewnienia dogodnych warunków. Kluczową rolę w kwestii komfortu odgrywają takie czynniki jak temperatura, odpowiednia wentylacja oraz wilgotność powietrza. Te elementy są ściśle ze sobą związane, a utrzymanie ich w optymalnych parametrach zależy od konstrukcji i izolacji danego budynku.

Każdy obiekt, który pełni funkcję biura, powinien być przystosowany do całorocznego użytkowania, co wymaga solidnego ocieplenia. Renomowanie producenci kontenerów biurowych stosują do tego celu wełnę mineralną, łącząc ją z folią paroizolacyjną, aby zapewnić odpowiednie warunki termiczne. Skuteczne ocieplenie wymaga, aby warstwa wełny miała grubość około 100 mm. Dodatkową izolację stanowi laminowana płyta, umieszczana od wewnątrz kontenera. Nie można zapomnieć o dachu, który w kontenerze biurowym również musi być odpowiednio ocieplony. Podobnie jak przy ścianach, tu także wykorzystuje się wełnę mineralną z folią. Jakość izolacji jest kluczowa, nie tylko dla zapewnienia ciepła w zimie, ale również, aby w lecie uniknąć nadmiernego nagrzewania wnętrza.

Projektowanie i aranżacja przestrzeni w biurach kontenerowych: praktyczne wskazówki | Ultramodula

Wskazówka nr 6: wybierz ergonomiczne meble biurowe

Projektując przestrzeń w kontenerze biurowym, wybór ergonomicznych mebli jest nie tylko kwestią estetyki, ale przede wszystkim zdrowia i komfortu pracowników. Odpowiednie meble tworzą funkcjonalne środowisko pracy, które przekłada się na zadowolenie zespołu oraz lepszą efektywność codziennej pracy. Jedną z kluczowych zalet kontenerów jako biur jest ich modułowość i elastyczność. Gdy firma będzie rosła, dodając kolejne moduły można z łatwość powiększać biuro, a gdy będzie zmieniała się forma pracy, kontenery również dynamicznie nadążą za zamianą. Warto więc postawić na takie meble biurowe, które także dają takie możliwości. Wybór mebli modułowych pozwoli zoptymalizować wykorzystanie miejsca, umożliwiając swobodne przestawianie i dostosowywanie ich do zmieniających się potrzeb.

Wybierając meble, zwróć koniecznie uwagę na ich funkcjonalność. Biurka z mobilnymi szafkami na dokumenty czy skrytkami na drobiazgi  ułatwią utrzymanie porządku. Meble wielofunkcyjne, które mogą pełnić różne funkcje (na przykład mobilny kontenerek podbiurkowy z tapicerowaną nakładką jest dodatkowym siedziskiem podczas spotkań), to idealny wybór w kontenerze o ograniczonej przestrzeni.

Najważniejsza pozostaje jednak ergonomia. Na rynku dostępnych jest wiele rozwiązań wspierających zdrowie pracowników: fotele biurowe o szerokim zakresie regulacji, biurka sit&stand z możliwością pracy na siedząco i stojąco (regulowane manualnie lub elektrycznie), piłki lub balansujące hokery korzystnie wpływające na dobrą kondycję kręgosłupa i wiele, wiele innych. Niezależnie od tego, czy planujesz biuro dla kilku, czy kilkudziesięciu osób, zadbaj o ich zdrowie. To nie wydatek, a dobra inwestycja.

 

Wskazówka nr 7: nie zapomnij o estetyce

Wystrój przestrzeni biurowej, nawet tej o niewielkim metrażu w kontenerze, ma ważny wpływ na efektywność, kreatywność i ogólne samopoczucie pracowników. Estetycznie zaprojektowane wnętrze może być źródłem inspiracji i motywacji w wykonywaniu codziennych obowiązków. Kolorystyka, dekoracje, rośliny i dobór mebli wpływają na atmosferę i mogą tworzyć otoczenie sprzyjające kreatywności, bądź skupieniu w zależności od przeznaczenia danej strefy.

Co ważne, wystrój to doskonałe narzędzie do wyrażania tożsamości firmy. Poprzez kolorystykę, elementy graficzne czy subtelne akcenty nawiązujące do wartości i misji organizacji, można każdego dnia budować silną tożsamość. Pracownicy czują się bardziej zaangażowani, gdy pracują w miejscu odzwierciedlającym kulturę organizacyjną.

Do dzieła!

Projektowanie i aranżacja przestrzeni w biurach kontenerowych to dynamiczne wyzwanie, które wymaga uwzględnienia zarówno ergonomicznych aspektów, jak i kreatywnych rozwiązań. Korzystając z praktycznych wskazówek i wsparcia doświadczonego producenta, zrealizujesz to zadanie bez problemu. Kluczem do sukcesu jest analiza dokładnych potrzeb zespołu, zaplanowanie optymalnego wykorzystania przestrzeni oraz dbałość o detale, takie jak wybór mebli, kolorystyka oraz oświetlenie.

Ostatnie wpisy