Sprzedaż sztuki i organizowanie wystaw nie należy do prostych zadań. Organizacja odpowiedniego miejsca i pokrycie wszystkich z tym związanych kosztów to nie tylko to inwestycja nie tylko znaczna, ale również ryzykowna. Polski rynek sztuki dopiero kiełkuje i nawet najlepiej przygotowana i wyselekcjonowana ekspozycja nie gwarantuje wysokiej sprzedaży. Przed podobnymi wyzwaniami stoją artyści, którzy przede wszystkim chcą zaprezentować światu swoją twórczość.
Wystawa w renomowanym muzeum lub galerii sztuki graniczy z cudem, a nawet w przypadku akceptacji Twojego projektu, często czeka cię rok lub nawet kilka lat oczekiwań w kolejce. Te powody sprawiają, że zarówno kuratorzy wystaw, artyści, jak i pośrednicy w obrocie dziełami sztuki biorą sprawy we własne ręce i szukają alternatyw. Jedną z nich są kontenery, a z tego artykułu dowiesz się, dlaczego jest to idealny wybór na galerię sztuki lub organizację wystawy!
Dlaczego artyści, kuratorzy i właściciele galerii sztuki powinni zainteresować się kontenerami?
Jeśli próbowałeś szukać miejsca, które zrealizuję wystawę Twojej twórczości lub jesteś agentem/pośrednikiem w obrocie sztuką i szukałeś atrakcyjnej lokalizacji na otwarcie własnej galerii – wiesz już, jak karkołomne jest to zadanie.
Dla artystów
Artystów czeka bolesne starcie z systemem – ilość muzeów i galerii sztuki organizujących wystawy jest ograniczona, a liczba artystów chcących pokazać światu swoje prace – niemal nieograniczenie duża. W rezultacie placówki tego typu często mają zaplanowane wystawy na kilka lat do przodu. Nawet, jeśli uda CI się przejść przez rygorystyczną selekcję kandydatów (maile wielu z nich pozostaną bez odpowiedzi, a często nikt nawet nie zapozna się z ich pracami, ze względu na ogromną ilość zgłoszeń), prawdopodobnie czeka Cię bardzo długi okres oczekiwania. Czy Twoja kariera artystyczna może sobie na to pozwolić? Jak masz wyrobić swoje nazwisko, kiedy nawet w przypadku aprobaty ze strony środowiska artystycznego, pierwsza wystawa czeka Cię za kilka lat?
Nietrudno wyobrazić sobie, że taki przebieg wydarzeń jest daleki od pożądanego. Niestety, większość osób nie może liczyć nawet na to – ich zgłoszenie zostanie odrzucone, a talent niedoceniony, ze względu na ogromną ilość zgłoszeń i ograniczone możliwości wystawiennicze obecnych na rynku muzeów i galerii sztuki.
Dla kuratorów
Podobna sytuacja czeka kuratorów. Tutaj konkurencja jest co prawda mniejsza, jednak te stanowiska często są już obstawione osobami “znanymi w środowisku”, a świeżo upieczony absolwent uczelni artystycznej zazwyczaj nie może liczyć na realizację własnej wizji i swobodę w organizacji wystawy. Ostatecznie wielu ambitnych kuratorów kończy jako osoby sprzedające bilety na wystawy lub nalewające wino na wernisażach, licząc na to, że powolnym, ale systematycznym krokiem uda im się wejść w górę po szczeblach artystycznej kariery.
Z tego powodu wielu kuratorów decyduje się wziąć los we własne miejsce i znaleźć alternatywne miejsce na organizację wystawy, poza przestrzenią znanych i prestiżowych instytucji.
Dla agentów i właścicieli galerii
Sprzedaż sztuki na Polskim rynku to potencjalnie bardzo dochodowe, ale również ryzykowne zajęcie. Nasze społeczeństwo w XX wieku nie posiadało kultury związanej z zakupem autentycznych dzieł sztuki, a świadomość odbiorcy, jak i cały rynek, dopiero kiełkuje w porównaniu do rynków zachodnich. Z jednej strony daje to możliwość kształtowania i czerpania korzyści z dopiero powstającego i szybko rozwijającego się rynku, ale jednocześnie oznacza wysokie ryzyko. Rozsądne podejście do prowadzenia biznesu w tej branży wymaga szukania możliwości na jego redukcję, poprzez np. zmniejszenie kosztów.
Marzeniem większości właścicieli galerii jest wynajem w prestiżowej lokacji jak na przykład rynek główny, dającej swobodny dostęp do dużego grona przechodniów i silną ekspozycję.
W rzeczywistości jednak obrót dziełami sztuki często odbywa się w hermetycznym gronie, opartym na wspólnych znajomościach i kontaktach. Lokacja w centrum na pewno podnosi prestiż galerii sztuki, jednak niekoniecznie automatycznie oznacza większą liczbę klientów. Osoby kupujące dzieła sztuki za 2000 zł, 5000 zł czy 10000 zł zazwyczaj nie są przypadkowymi przechodniami, ale osobami, które dobrze znają Twoją galerię i artystów, których reprezentujesz. Z tego powodu nierzadko większe szanse na sukces mają galerie położone w pozornie mniej atrakcyjnych lokacjach, cechującymi się znacznie niższymi kosztami najmu.
Kontener jako galeria sztuki i przestrzeń wystawiennicza – rozwiązanie Twoich problemów!
Niezależnie od tego, czy jesteś artystą, kuratorem czy agentem/właścicielem galerii szuki – wszystkie powyższe problemy i wyzwania możesz rozwiązać decydując się na zakup lub wynajem kontenera. Pozwoli Ci on na prezentację własnej twórczości, organizację wystawy oraz sprzedaż dzieł sztuki niskim nakładem finansowym i niemal natychmiastowo, bez oczekiwania na akceptację ze strony kontrolujących rynek instytucji. Zanim rozwiniemy ten temat wyjaśnimy najpierw: czym jest kontener?
Kontener – co to takiego i jak jest zbudowany?
Kontenery to obiekty, które kojarzą Ci się prawdopodobnie z branżą transportową – i jest to właściwe skojarzenie! To właśnie tam się narodziły i rozwinęły. Można by pomyśleć, że to ich wada, ale… nic bardziej mylnego!
Kontenery muszą odpowiadać bardzo wysokim standardom i kryteriom, tak, aby służyły jak najdłużej, nawet w bardzo ciężkich warunkach. Jednocześnie muszą być tanie w produkcji – przy przewożeniu towarów i materiałów, zwłaszcza na duże dystanse, liczy się jak najniższy koszt dostawy.
W efekcie kontenery to obiekty o niezwykle korzystnej relacji jakości do ceny. Dopracowane na przestrzeni dziesiątek lat, poprzez wybieranie jak najskuteczniejszych rozwiązań, spełniających wymagania jednej z największych i najbardziej wymagających dziedzin naszej gospodarki.
Kontener to solidna i odporna metalowa rama otoczona ścianami wykonanymi z blachy. W procesie adaptacji do celów użytkowych wyposaża się go w izolację, ogrzewanie, okna, instalację elektryczną i kanalizacyjną oraz wszystko to, co niezbędne do komfortowego użytkowania – zgodnie z indywidualnymi potrzebami nabywcy.
Dzięki temu kontenery mają bardzo szerokie zastosowanie – używane są zarówno jako biura, magazyny jak i mieszkania oraz oczywiście – przestrzenie wystawiennicze.
Kontener jako przestrzeń wystawiennicza i galeria sztuki – jakie korzyści oferuje artystom, kuratorom i agentom/pośrednikom?
Najważniejsza korzyść to oczywiście cena. Za gotowy kontener, który został już zaadaptowany do potrzeb użytkowych, zapłacisz od 17000 zł do 27000 zł. To jednorazowy koszt, który bardzo szybko się zwraca w porównaniu do kosztów najmu klasycznej przestrzeni. Niska cena to jednak tylko jedna z długiej listy zalet kontenerów. O to inne powody, dla których rozwiązanie to często okazuję się lepsze od klasycznego budownictwa:
- szybkość i łatwość montażu: Zakup kontenera i jego instalacja w wybranym miejscu to łącznie zaledwie kilka tygodni! Zazwyczaj znacznie więcej czasu potrzebowałbyś na znalezienie spełniającego Twoje oczekiwania lokalu, nie wspominając o czasie wymaganym na znalezienie muzeum lub galerii gotowej wystawić Twoje prace, jeśli jesteś artystą.
- mobilność: pierwotna lokacja nie spełniła swoich założeń i pokładanych w niej nadziei? Z kontenerem to żaden problem – umożliwia on łatwy transport i ponowny montaż w dowolnie wybranym miejscu. Cechę tę docenią zarówno artyści, którzy dzięki kontenerowi będą mieli możliwość realizowania swoich wystaw na terenie całej Polski, jak i właściciele galerii, którym kontener pozwoli na wypróbowanie wielu różnych lokalizacji i znalezienie tej optymalnej, przy ponoszeniu minimalnych kosztów.
- modułowa konstrukcja: Jeśli potrzebujesz więcej przestrzeni, kontenery można ze sobą dowolnie łączyć, niemal dowolnie powiększając metraż. Dzięki temu możesz zainwestować w niewielki kontener, a gdy Twoja działalność stanie się bardziej dochodowa, bez problemu go rozbudować.
- Ekologiczność: konstrukcja kontenerów wiąże się z produkcją mniejszej ilości zanieczyszczeń niż klasyczne budownictwo. Atut ten z pewnością doceni środowisko artystyczne, szczególnie czułe na problemy klimatyczne i ekologiczne.
- Elastyczność projektowania: wnętrze kontenera możesz dopasować idealnie do swojej własnej, osobistej wizji.
Czy kontener jako przestrzeń wystawiennicza wymaga pozwolenia na budowę?
Interpretacja prawa budowlanego w przypadku kontenerów bywa skomplikowana – a może być jeszcze bardziej złożona, kiedy kontener wykorzystywany jest do przeprowadzenia w nim wystawy o charakterze niezarobkowym.
Pozwolenia na budowę na pewno nie potrzebujesz, jeśli kontener będzie użytkowany w obrębie danej przestrzeni krócej, niż 180 dni. W takim przypadku musisz jedynie zgłosić zamiar postawienia kontenera do odpowiedniego organu administracji architektoniczno-budowlanej jeszcze przed jego montażem.
Jeśli kontener będzie wykorzystywany dłużej, niż przez 180 dni, zwykle wymaga to pozwolenia na budowę – szczególnie, jeśli będzie on pełnić stałą funkcję galerii sztuki. W takiej sytuacji będzie on traktowany jak klasyczny budynek, a wniosek o pozwolenie na budowę złożysz w urzędzie miasta lub starostwie powiatowym.
Co, jeśli kontener będzie umiejscowiony w jednym miejscu dłużej niż 180 dni, ale będzie wykorzystywany jako przestrzeń wystawiennicza tylko od czasu do czasu, do tego nie w celach zarobkowych, których nie można zakwalifikować jako element prowadzenia działalności gospodarczej? Niestety, nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, a w przypadku wątpliwości najlepiej skonsultować się z radcą prawnym, który oceni Twój indywidualny przypadek.
Jak widzisz, kontenery dają młodym artystom oraz kuratorom szansę zaistnieć z pominięciem klasycznych instytucji kontrolujących Polski świat sztuki, gdzie organizacja wystawy wymaga czasu, szczęścia, a nierzadko również odpowiednich znajomości. Dla właścicieli galerii sztuki to doskonały sposób na rozwinięcie biznesu przy niskim nakładzie finansowym.
Jeśli rozważasz zakup kontenera i masz pytania, skontaktuj się z nami, a nasz doradca klienta pomoże Ci w podjęciu optymalnej dla Ciebie decyzji!