CzechEnglishGermanHungarianLatvianPolishSlovakUkrainian
Ultrainnova - Konstrukcje stalowe - projektowanie, budowa - płyta warstwowa



MARKA

REALIZACJE

REFERENCJE

AKTUALNOŚCI

KONTAKT

Tania alternatywa dla siedziby organizacji non-profit/NGO – kontener

maj 4, 2023 | Blog

 

Jeśli chcesz zmieniać świat i postanowiłeś założyć organizację non-profit/NGO lub może już ją prowadzisz – prędzej lub później będziesz musiał zmierzyć się z ograniczeniami budżetowymi, które utrudniają realizację celów statutowych oraz dalszy rozwój działalności. Jednym z głównych kosztów często jest wynajem (lub budowa) siedziby – w końcu to ona zwykle stanowi serce organizacji i główne miejsce wykonywania pracy. Istnieje jednak rozsądna alternatywa do klasycznych rozwiązań, pozwalająca na spore oszczędności – kontenery, które z powodzeniem można zaadaptować do celów użytkowych i pełnienia funkcji siedziby oraz miejsca pracy.

 

Czym jest kontener i jak wygląda jego konstrukcja?

Kontener to konstrukcja, którą zawdzięczamy branży transportowej. Wykorzystywana przede wszystkim do transportu, jednak zyskująca coraz większą popularność pośród osób szukających tańszej alternatywy mieszkaniowej oraz przedsiębiorców chcących założyć lub rozwinąć firmę niskim kosztem.
Ich szerokie zastosowanie zawdzięczamy rygorystycznym standardom, jakie muszą spełniać. Transport jest niezwykle wymagającą branżą – a obiekty, w których przewożone są dobra, muszą nie tylko wytrzymywać bardzo długą pracę w trudnych warunkach, ale też być łatwe i efektywne kosztowo w produkcji.
W rezultacie kontener jest nie tylko tani, ale także niezwykle wytrzymały, długowieczny i odporny np. na warunki atmosferyczne. Jego budowa oparta jest na metalowej ramie otoczonej ścianami, a poprzez zamontowanie w nim izolacji, okien, instalacji elektrycznej, kanalizacji i wszystkich innych niezbędnych do użytkowania elementów, można bardzo łatwo zaadaptować go na potrzeby użytkowe.
To sprawia, że kontenery są wykorzystywane jako biura, domki letniskowe, kwatery pracownicze, magazyny, a nawet mieszkania – które dzięki dużej elastyczności i możliwość łączenia ze sobą kontenerów można dopasować do potrzeb zarówno singla, jak i całej rodziny.

 

Dlaczego warto wybrać kontener jako siedzibę zamiast klasycznego biura

Wszystkie te cechy sprawiają, że kontenery są często wybierane przez firmy – i świetnie sprawdzą się również jako siedziba organizacji non-profit/NGO. O to główne zalety tego rozwiązania:

Niski koszt

Wynajem siedziby to zwykle spory koszt, nie wspominając o zbudowaniu dedykowanego budynku. Kontener jest nie tylko znacznie tańszy, ale też oferuje znacznie większą elastyczność i swobodę projektowania, dzięki czemu z łatwością dopasujesz go do indywidualnych potrzeb Twojej organizacji.
Z siedziby będzie korzystać niewielka liczba pracowników w trybie rotacyjnym? Na rynku dostępne są kontenery już od 6mk2, które mogą okazać się idealnym rozwiązaniem dla małych organizacji non profit/NGO z niewielkim budżetem.
Koszt kontenera, który został już zaadaptowany do potrzeb użytkowych, to ok. 17000 – 27000 zł. Niskim obciążeniem dla budżetu jest również jego utrzymanie – konieczność napraw i renowacji zdarza się rzadko i jest tania w realizacji. Podobnie niskie są koszty ogrzewania dzięki wysokiej jakości izolacji.

Ekologia

Dla wielu organizacji non-profit/NGO, szczególnie tych związanych z walką o środowisko, będzie to wyjątkowo istotna zaleta kontenerów. Ich produkcja oraz użytkowanie wiąże się ze znacznie niższą ilością wytworzonych odpadów, dzięki czemu rozwiązanie to jest przyjaźniejsze dla naszej planety.

Łatwość rozbudowy i elastyczność

Kontenery oparte są na budownictwie modułowym – co oznacza, że w prosty sposób można je ze sobą niemal dowolnie łączyć, uzyskując dopasowaną do indywidualnych potrzeb powierzchnie użytkową. Dzięki temu na początek działalności możesz wybrać niewielki kontener, a z czasem, gdy Twoja organizacja się rozwinie – z łatwością rozbudować siedzibę w sposób, który pozwoli na jej użytkowanie przez większą liczbę osób. Kontener można rozbudować zarówno w poziomie, jak i pionie, czyli piętrowo, dzięki czemu rozbudowa nie musi wiązać się z większym zapotrzebowaniem na teren do zagospodarowania.

Krótki czas realizacji i łatwość montażu

Budowa i montaż kontenera jako siedziby organizacji NGO/non-profit to nie tylko niski koszt, ale również zaoszczędzony czas – cały proces trwa zwykle zaledwie kilka tygodni.
A przynajmniej tak będzie, jeśli zdecydujesz się na kontener, który został zaadaptowany do potrzeb użytkowych przez producenta/sprzedawcę. W przypadku zakupu “surowego” kontenera sam będziesz musiał zorganizować wszystkie niezbędne prace, co może nieco zmniejszyć koszty, jednak na pewno wydłuży czas trwania całego procesu.
Zakupiony kontener należy jeszcze odpowiednio wyposażyć, np. w biurka i szafki, jednak wielu sprzedawców/producentów jest w stanie pomóc i uprościć również ten etap prac.

Jakie wymagania musi spełnić kontener jako siedziba organizacji non-profit/NGO?

Kontener jako siedziba organizacji non-profit/NGO musi spełnić takie same warunki, jak każde inne miejsce przeznaczone ludzkiej pracy, które określa Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Miejsce pracy oraz jego wyposażenie muszą umożliwiać pracę w bezpiecznych, higienicznych i komfortowych warunkach.
Oznacza to między innymi zadbanie o odpowiednią wentylację, oświetlenie, temperaturę, zabezpieczenie przed intensywnymi promieniami słonecznymi, wilgocią oraz zadbanie o to, żeby miejsce pracy nie stanowiło zagrożenia dla zdrowia bądź życia pracowników.
Pamiętaj, że wybierając kontener, który został już zaadaptowany do pełnienia funkcji np. biura – spełnia on wszystkie te wymogi! O to najważniejsze z obowiązków, które musi spełnić miejsce pracy określonych przez polskie prawo:

Oświetlenie

Przy zapewnianiu odpowiedniego oświetlenia w siedzibie warto pamiętać o tym, że miejsce pracy powinno mieć dostęp również do światła naturalnego. W przypadku kontenerów nie jest to problem – są one wyposażone w okna dostarczające dużej promieni słonecznych. Przy wybieraniu oświetlenia sztucznego warto wybrać lampy LED, cechujące się szczególnie wysoką efektywnością i niskim zużyciem energii.

Zaplecze sanitarno-socjalne

Prawo gwarantuje pracownikom możliwość korzystania z zaplecza sanitarnego, pozwalającego na przykład na przygotowanie kawy lub zjedzenie posiłku. Konstrukcja zaplecza sanitarno-socjalnego i wymagań, jakie musi ono spełniać (określonych przez prawo) zależy m.in. od liczby pracowników korzystających z biura oraz charakteru pracy. W minimalnym wyposażeniu zwykle znajdzie się szafka, czajnik, kuchenka mikrofalowa, krzesła oraz stolik, jednak dla podniesienia komfortu pracowników warto pomyśleć również o lodówce (chociażby niewielkich rozmiarów) oraz ekspresie do kawy.
W miejscu pracy musi znajdować się również toaleta oraz umywalka – oczywiście jeśli prowadzisz większą organizację, a w siedzibie będzie przebywać więcej osób jednocześnie, warto pomyśleć o większej ilości toalet i umywalek.

Wentylacja, temperatura i zabezpieczenie przed wilgocią

Minimalna, określona przez prawo temperatura, jaką musisz zapewnić w siedzibie swojej organizacji, to 14°C, a w przypadku mroźnych dni – 18°C. Warto jednak pamiętać, że ustawodawca wymaga również, aby temperatura była odpowiednia do charakteru wymaganej pracy. 14°C może być wystarczające w przypadku intensywnych prac fizycznych, jednak do pracy o charakterze biurowym, temperatura zalecana przez specjalistów z instytutu medycyny pracy to 23,9–26,7°C latem oraz 20–22,8°C zimą.
Kontenery zaadaptowane do potrzeb użytkowych są odpowiednio ocieplone, więc utrzymanie odpowiedniej temperatury zwykle nie stanowi problemu. Gdybyś postanowił zainstalować izolację samodzielnie – w przypadku kontenerów zaleca się wełnę o grubości ok. 100 mm oraz płytę laminowaną mocowaną od wewnątrz. Ocieplony musi być również dach, gdzie także stosuje się wełnę. Pamiętaj, że izolacja nie tylko pozwala utrzymać ciepło w kontenerze zimą, ale również zabezpiecza przed nagrzaniem podczas letnich upałów.
Oprócz temperatury pomieszczenie musi być odpowiednio wentylowane i zabezpieczone przed wilgocią – tym również nie musisz się przejmować w przypadku zamówienia kontenera przygotowanego do pełnienia funkcji miejsca pracy.

Czy kontener jako siedziba wymaga pozwolenia na budowę?

Polskie prawo nie jest jednoznaczne w określaniu, czy postawienie kontenera wymaga uzyskania pozwolenia na budowę.

Na pewno nie potrzebujesz go, kiedy kontener będzie wykorzystywany krócej, niż przez 180 dni. W takim przypadku  Wystarczy, jeśli jeszcze przed rozpoczęciem prac, zgłosisz zamiar postawienia kontenera do organu administracji architektoniczno-budowlanej.
Jednak w przypadku siedziby organizacji non-profit/NGO, prawdopodobnie interesuje cię dłuższy okres użytkowania – w takim przypadku zalecamy uzyskanie zgody na budowę.
Nie zawsze będzie to konieczne, jednak kwestia ta często podlega indywidualnej interpretacji organu decyzyjnego. Jeśli masz wątpliwości i chciałbyś uniknąć zdobywania pozwolenia na budowę – najlepiej skonsultować się z radcą prawnym, który pomoże Ci podjąć odpowiednią decyzję w oparciu o analizę Twojej indywidualnej sytuacji.

Jak uzyskać pozwolenie na budowę?

Odpowiedni wniosek możesz złożyć w urzędzie miasta lub starostwie powiatowym. Przed złożeniem wniosku warto zapytać, jakie dokładnie dokumenty należy złożyć – wymagania czasami różnią się zależnie od urzędu.
Wniosek o pozwolenie na budowę rozpatrywany jest przez urząd/starostwo w ciągu maksymalnie 65 dni. W przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku lub nierozpatrzenia go w wymaganym terminie masz możliwość odwołać się do samorządowego kolegium odwoławczego.

 

Podsumowanie

Siedziba firmy w kontenerze to jeden z najlepszych sposobów na redukcję kosztów związanych z prowadzeniem działalności non-profit/NGO. Niezależnie od tego, czy prowadzisz małą organizację z kilkoma pracownikami pracującymi rotacyjnie, czy Twoja działalność posiada bardzo rozbudowaną strukturę . Elastyczność i możliwość rozbudowy kontenera umożliwi Ci stworzenie miejsca pracy idealnie dopasowanego do potrzeb Twoich pracowników, spełniającego wszystkie wymagania określone przez polskie prawo.
Kontener sprawdzi się dobrze również w celach reprezentacyjnych, a ekologiczność tego rozwiązania wpłynie korzystnie na reputację Twojej organizacji.

Jeśli masz jakieś pytania lub rozważasz zakup kontenera – skontaktuj się z nami, a my pomożemy Ci w podjęciu właściwej decyzji!

Kontenery

Ostatnie wpisy