CzechEnglishGermanHungarianLatvianPolishSlovakUkrainian
Ultrainnova - Konstrukcje stalowe - projektowanie, budowa - płyta warstwowa



MARKA

REALIZACJE

REFERENCJE

AKTUALNOŚCI

KONTAKT

Wykorzystanie kontenerów do budowy przystani i marin

sie 8, 2023 | Blog

Wykorzystanie kontenerów do budowy przystani i marin

Terminal kontenerowy DCT Gdańsk

Kontenery to bardzo uniwersalny materiał budowlany przede wszystkim ze względu na swoją niezwykłą wytrzymałość. Są one wykonane ze stali, która jest materiałem bardzo trwałym i odpornym na wszelkiego rodzaju uszkodzenia oraz zróżnicowane warunki atmosferyczne. Pierwotnie były bowiem projektowane, aby wytrzymać ekstremalnie trudne warunki w transporcie na otwartym morzu. Dzięki temu mogą być one wykorzystywane do budowy właśnie tak nietypowych przestrzeni, jak przystanie czy mariny. 

Co więcej, kontenery charakteryzują się łatwością transportu, ponieważ mają standardowe wymiary, dzięki czemu mogą być przewożone transportem drogowym, koleją lub wodą. Niezwykle istotną zaletą kontenerów jest również ich niski koszt w porównaniu do tradycyjnych materiałów budowlanych.

 

Jakie obiekty są niezbędne portach?

Aby określić, czy wykorzystanie kontenerów? do budowy przystani i marin to korzystne rozwiązanie, należy odpowiedzieć sobie na pytanie: jakiego typu obiekty składają się infrastrukturę portową. Jak to zwykle bywa, nie ma jednej prostej odpowiedzi – inne potrzeby mają duże morskie porty przeładunkowe, a zupełnie inne małe turystyczne przystanie na terenach turystycznych, a jeszcze co innego jest niezbędne w przypadku malutkich marin rzecznych np. w miastach.

Porty przeładunkowe: terminale i magazyny

Ruchliwe porty morskie, gdzie codzienne przeładowuje się tysiąc ton towarów, potrzebują przede wszystkim zaplecza obsługi wpływających i wypływających statków, a także przestrzeni magazynowej, przykładowo na produkty, które zostały zatrzymane podczas kontroli lub odprawy celnej. Analizując zatem obiekty, które mogłyby być zabudowane z wykorzystaniem nowych bądź używanych kontenerów to:

  • biura obsługi klienta,
  • zaplecze sanitarne (łazienki, toalety),
  • bazowe zaplecze gastronomiczne (bar szybkiej obsługi, gdzie klienci oczekujący na odprawę lub kierowcy tirów czekający na załadunek mogą wypić kawę, lub coś zjeść),
  • biura obsługi.

Turystyczne przystanie

Piękne, turystyczne przystanie w atrakcyjnych regionach, takich jak polskie Mazury, czy na przykład jezioro Genewskie w Szwajcarii, bądź setki pięknych jezior na całym świecie, potrzebują funkcjonalnych i eleganckich przystani dla turystów. Mają to być miejsca, gdzie będą mogli zostawić swoje łódki, zrobić bieżące zakupy, zjeść obiad – miło spędzić czas. Wykorzystanie kontenerów do budowy takich przystani i marin może obejmować takie budynki jak:

  • biura obsługi przybijających do portu,
  • punkty informacji turystycznej,
  • kawiarnie, restauracje,
  • sklepy,
  • a nawet niewielkie hotele.

Miejskie przystanie

W miastach zlokalizowanych nad większymi rzekami bądź z rozbudowanym system kanałów pojawia się potrzeba budowy malutkich przystani pełniących funkcję czy to przystanków komunikacji zbiorowej, czy punktów atrakcji turystycznej (punktów startowych dla stateczków wycieczkowych), bądź miejsc cumowania na stałe lokali na wodzie – najczęściej restauracji. W tym zakresie kontenery mogą służyć jako zaplecza obsługi, punkty informacji  miejskiej, a także oczywiście do budowy lokali gastronomicznych różnego typu.

port w Gdańsku

Korzyści wynikające z wykorzystania kontenerów w budowie przystani i marin

Swoją popularność kontenery w różnych obszarach gospodarki i architektury zawdzięczają swojej unikalnej, a zarazem uniwersalnej konstrukcji, która przekłada się zalety funkcjonalne tego rozwiązania. Co zatem jest szczególnie warte podkreślenia w przypadku budowy infrastruktury portowej z wykorzystaniem kontenerów?

Wielofunkcyjność i wszechstronność

Kontenery to nie tylko świetne narzędzia do transportu towarów, ale również do wielu innych zastosowań, które czynią je wszechstronnym narzędziem w tworzeniu infrastruktury portowej. Mogą pełnić funkcję magazynów, biur, sklepów, punktów obsługi klienta i wiele innych, w zależności od potrzeb portu.

  • Dzięki swojej pojemności i łatwości w transporcie kontenery są idealnym rozwiązaniem dla magazynów portowych. Mogą pomieścić wiele towarów w jednym miejscu, co ułatwia zarządzanie zapasami, a także przyspiesza czas ładowania i rozładunku.
  • Kontenery mogą być przystosowane do pełnienia funkcji punktów obsługi. Mogą być wyposażone w okna, drzwi, klimatyzację i wiele innych udogodnień, które zapewniają komfortowe warunki pracy dla pracowników i klientów.
  • Budynki kontenerowe są też idealnym rozwiązaniem dla przedsiębiorców, którzy potrzebują biur zlokalizowanych na terenach portowych – są to przykładowo firmy transportowe. Takie kontenery mogą być wyposażone w instalacje sanitarne oraz elektryczne, meble, klimatyzację i inne udogodnienia, które zapewniają wygodne i funkcjonalne miejsce pracy.

Modularność = skalowalność

Jedną z głównych zalet wykorzystania kontenerów jako elementów do budowy obiektów na przystaniach i w marinach jest ich modularność, czyli skalowalność. Kontenery mają standaryzowane rozmiary, są niezwykle łatwe do transportu, dzięki czemu mogą być łatwo przenoszone i zestawiane ich szybko w różne konfiguracje. To pozwala na elastyczne dostosowywanie infrastruktury portowej do zmieniających się potrzeb i wielkości ruchu towarowego. Są okresy w roku, takie jak listopad, gdy ruch towarowy jest znacząco zwiększony ze względu na świąteczne zakupy. Wówczas w danym porcie może pojawić się zapotrzebowanie na dodatkowy magazyny lub kilka biur obsługi więcej.

Szybkość budowy i niskie koszty

Budowa tradycyjnych terminali portowych może być czasochłonna i kosztowna. Jednakże korzystanie z kontenerów pozwala na znaczne skrócenie czasu budowy, ponieważ moduły mogą być przygotowane w fabrykach i następnie szybko zmontowane na miejscu. Co więcej, wykorzystanie kontenerów może przyczynić się do obniżenia kosztów, zwłaszcza w porównaniu z tradycyjnymi technikami budowlanymi. Istnieje wiele innych korzyści, które wynikają z korzystania z kontenerów, takich jak:

  • możliwość łatwego przenoszenia modułów z jednego portu do drugiego;
  • elastyczność w projektowaniu terminali portowych, ponieważ moduły kontenerów mogą być dostosowane do różnych potrzeb;
  • szybsza modernizacja terminali portowych, ponieważ moduły kontenerów mogą być dodawane lub usuwane w zależności od potrzeb.

Wytrzymała konstrukcja

Mariny, przystanie, czy porty to miejsca, w których panują trudne warunki atmosferyczne, w tym duża wilgotność. Dlatego kontenery są idealnym rozwiązaniem do ich budowy – zdały bowiem test przetrwania najbardziej ekstremalnych warunków na ocenie. Swoją odporność zawdzięczają konstrukcji oraz odpowiednim materiałom, z jakich są wykonane. Kluczem do zrozumienia fenomenu tych rozwiązań jest poznanie ich budowy.

Rama kontenera – podstawa stabilności

Kontenery modułowe charakteryzują się wyjątkowo wytrzymałą ramą, renomowani producenci stosują do tego kształtowniki zimnogięte o grubości 4 mm. Dodatkowo słupy kontenerów są również wykonane z solidnych kształtowników, co zapewnia stabilność konstrukcji. W celu wzmocnienia całej bryły kontenera, elementy te są skręcane do ramy górnej i dolnej. Gwarantuje to nie tylko trwałość, ale daje też możliwość piętrowania, co w przypadku budowy np. magazynów portowych jest dużą zaletą, bo na mniejszej przestrzeni można z łatwością umieścić większą powierzchnię do przechowywania.

Podłoga, czyli wzmocnienie i izolacja

W wysokiej jakości kontenerach, w celu dodatkowego usztywnienia, podłoga jest wykonana z wytrzymałych płyt OSB o grubości około 20-22 mm. Kontenery wyposażone są w warstwę wełny mineralnej z folią paroizolacyjną, co chroni podłogę przed wilgocią – ma to ogromne znaczenie w przystaniach i marinach, gdzie budynki cały czas mają kontakt z wodą. Wewnętrzną posadzkę wykańcza się najczęściej wykładziną PCV, nadając pomieszczeniom estetyczny wygląd.

Ściany i dach – lekkość i funkcjonalność

Niewielką masę kontenerów zapewniają ściany i dach wykonane z trwałej i stosunkowo lekkiej blachy trapezowej. Waga obiektu nie jest bez znaczenia, jeśli ma zostać umieszczony on na przykład do podestach, do których cumują łodzie. Im lżejszy będzie taki budynek, tym mniejsze ryzyko uszkodzenia konstrukcji pomostów. Lekki materiał umożliwia również łatwiejszy transport oraz piętrowanie kontenerów. W zależności od przeznaczenia ściany mogą być ocieplane wełną mineralną od 50 do 100 mm, z dodatkową folią paroizolacyjną. Wykończenie ścian od wewnątrz często obejmuje elegancką płytę laminowaną w kolorze białym, szczególnie w kontenerach przeznaczonych na biura lub punkty informacyjne.

Ocieplony dach – ochrona przed utratą ciepła

Dach kontenerów również jest ocieplany, co przyczynia się do ochrony przed utratą ciepła. Podobnie jak w przypadku ścian, wykorzystuje się do tego celu wełnę mineralną zabezpieczoną folią paroizolacyjną.

Funkcjonalność i design – okna i drzwi

Ważnym elementem dla funkcjonalności kontenerów w przystaniach i marinach są duże okna. Gdy mają pełnić one rolę punktu obserwacyjnego dla tego, co dzieje się w porcie, widoczność musi być doskonała. Oczywiście w zależności od przeznaczenia obiektu, ilość okien może być różna, należy znaleźć odpowiedni balans między ilością światła a prywatnością – inną funkcję pełnią bowiem przeszklenia w kontenerze-kawiarni, a inną w modułach przeznaczonych na sanitariaty. Wejście do kontenera umieszcza się zazwyczaj na krótszym boku, co zapewnia lepszą ustawność wnętrza. Najczęściej stosowane są drzwi stalowe o standardowych rozmiarach 90×200 cm, gwarantujące bezpieczny i łatwy dostęp do pomieszczeń. Wyjątkiem są kontenery przeznaczone na magazyny, gdzie zamontowana może zostać szeroka brama ułatwiająca załadunek i rozładunek towarów.

 

Wypłyń na szerokie wody

Kontenery są doskonałym materiałem budowlanym do wykorzystania w budowie przystani i marin. Są wytrzymałe, łatwe do transportu i relatywnie tanie w porównaniu do tradycyjnych materiałów budowlanych. Kontenery mogą być łatwo łączone ze sobą, co umożliwia budowę większych przestrzeni, oraz daje łatwość dostosowania do różnych potrzeb. 

Kontenery są również niezwykle wszechstronne i mają szereg zastosowań. Oprócz przechowywania i transportu towarów kontenery mogą posłużyć jako magazyny lub biura, a także jako punkty obsługi klienta. To tylko kilka przykładów, ponieważ możliwości wykorzystania kontenerów są nieograniczone i zależą od potrzeb portu. W ten sposób kontenery mogą być kluczowym elementem infrastruktury portowej, dostosowanym do różnorodnych zadań.

Ostatnie wpisy