CzechEnglishGermanHungarianLatvianPolishSlovakUkrainian
Ultrainnova - Konstrukcje stalowe - projektowanie, budowa - płyta warstwowa



MARKA

REALIZACJE

REFERENCJE

AKTUALNOŚCI

KONTAKT

Jak wybrać rozmiar kontenera morskiego?

gru 3, 2022 | Blog

KONTENERY MORSKIE TYPU 20" DC BULK

KONTENERY MORSKIE TYPU 20″ DC BULK z atestem spożywczym 👍 to stała oferta sprzedażowa w Ultramodula ❗❗

Transport morski od czasów Vasco do Gamy oraz Krzysztofa Kolumba wciąż zyskuje na znaczeniu. Choć dawniej nie miał konkurencji, a obecnie można wybierać pomiędzy drogą morską, lądową czy też powietrzną, przewożenie towarów statkami jest nadal numerem 1. Wynika to przede wszystkim możliwości, jakie daje spedycja kontenerowa, czyli skali: jednym kontenerowcem można przewieźć znacznie więcej niż na przykład samolotem. A to z kolei przekłada się na korzystną cenę.

Transport morski

Zgodnie z definicją transport morski to spedycja towarów drogą wodną, a konkretnie przez oceany i, jak sama nazwa wskazuje, przez morza. Ze względu na przemierzaną odległość można podzielić go na:

  • transport morski przybrzeżny
  • transport morski krajowy
  • transport morski międzynarodowy

Transport statkami ma wiele przewag nad innymi metodami przewozu towarów. Pierwszą z nich jest wspomniana już powyżej wielkość jednorazowego załadunku, nieporównywalnie większa niż przy transporcie drogowym czy lotniczym. Drugą, z pewnością nie mniej ważną, jest koszt, który jest znacząco niższa, co ma ogromny wpływ na końcową cenę produktu. Warto też podkreślić fakt, że wybierając transport kontenerowy (czyli w praktyce najczęściej morski) można dostosować rodzaj oraz rozmiar kontenera morskiego do swoich potrzeb. Jedyne, w czym transport lotniczy lub kolejowy wyprzedzają przewożenie towarów statkiem, jest czas – samolotem czy pociągiem dostawa zawsze dotrze szybciej.

Optymalizacja transportu: jak wybrać rozmiar kontenera morskiego?

Ważną przewagą transportu morskiego jest jego stosunkowo niski koszt, ale by faktycznie tak było, trzeba odpowiednio dopasować rozmiar kontenera do ilości towaru. Choć wydaje się to oczywiste, nie zawsze jest jednak proste.

To, co sprawiło, że transport kontenerowy jest obecnie bezkonkurencyjny to standaryzacja wymiarów kontenerów. Wymiary kontenerów morskich oraz ich masę określa międzynarodowa norma ISO 668 Series 1 freight containers – Classification, dimensions and ratings. Po raz pierwszy została ona opublikowana w roku 1968 i od tego czasu była wielokrotnie modyfikowana, a także uzupełniana o nowe pozycje. 

Rozmiary kontenerów

Najczęściej spotykanym obecnie w logistyce podziałem kontenerów jest ten na kontenery 20 i 40 stopowe oraz na te o standardowej wysokości i w wersji wyższej HC, czyli high cube. Wśród osób zajmujących się na co dzień szeroko rozumianą spedycją są używane określenia dwudziestka oraz czterdziestka odnoszące się właśnie do długości kontenerów. To właśnie obiekty o długości 20 i 40 stóp stanowią większość wszystkich rodzajów kontenerów znajdujących się w użyciu.

Jak wybrać rozmiar kontenera morskiego? | Ultramodula

KONTENERY MORSKIE TYPU 20″ DC BULK z atestem spożywczym 👍 to stała oferta sprzedażowa w Ultramodula ❗❗ Zastosowanie w transporcie: • Węgla • Pelletu • Zboża • Ponadgabarytowym • Nawozów i produktów sypkich Pojemność: 33,2m3 Cena: od 7000$ Kontakt: ☎ 734-734-439, ☎ 734-734-639

 

W tabeli poniżej zaprezentowane jest zestawienie podstawowych rozmiarów. Co kluczowe, dla optymalnego pakowania kontenerowców, ​​długość kontenera 40ft została tak dobrana, aby dało się na nim (lub też pod nim) umieścić dwa kontenery 20ft przy zachowaniu odpowiedniego, 3 calowego odstępu.

Nazwa Długość x Szerokość x Wysokość Kubatura
20ft (20 stopowy) 20ft x 8 ft x ft 8,6 in

6,1m x 2,4m x 2,6m

~33m3
40 ft (40 stopowy) 40ft x 8 ft x ft 8,6 in

12,2m x 2,4m x 2,6m

~66,9m3
40 ft HC (40 stopowy high cube) 40ft x 8 ft x ft 9,6 in

12,2m x 2,4m x 2,9m

~76m3

 

Ładowność i masa kontenerów

Aby wybrać rozmiar kontenera morskiego, trzeba znać nie tylko jego wielkość, ale przede wszystkim jego ładowność oraz masę własną. Dlaczego to takie ważne? Norma ISO określa bowiem precyzyjnie masę brutto kontenerów, czyli maksymalną całkowitą masę kontenera wraz z ładunkiem. A masy własne mogą być różne dla tej samej wielkości kontenerów. Rozbieżności wynikają z wielu czynników, na przykład materiałów stosowanych przez poszczególnych producentów. Znaczenie mają również zabezpieczenia, w które wyposażone są kontenery, bo przecież każdy element, przykładowo skobel zabezpieczający, to kolejne kilogramy. A każdy z tych kilogramów musi być uwzględniony w finalnej masie kontenera.

I tak dopuszczalna masa brutto kontenerów 20, jak i 40 stopowych to 30480 kg czyli ponad 30 ton. Dobierając rozmiar kontenera morskiego dla swojego załadunku, trzeba patrzeć zatem na masę, ale i na rozmiar. Jeśli przewożony towar jest niewielkich rozmiarów, ale dużej masy z pewnością lepszy będzie mniejszy kontener. Natomiast przy produktach większych objętościowo o niższej wadze, lepiej sprawdzi się wersja większa.

Transport LCL czy FCL?

Wybierając transport kontenerowy, często można się spotkać z określeniem przesyłka FCL bądź przesyłka LCL. Skróty te oznaczają odpowiednio załadunki pełnokontenerowe (full container load) oraz ładunki drobnicowe (less container load). W praktyce oznacza to, że aby korzystać z przewozu towarów kontenerowym transportem morskim, nie trzeba od razu mieć 30 ton towaru. Można zlecić transport nawet kilku palet, które zostaną dopakowane do dostaw innych zleceniodawców i spakowane do jednego dużego kontenera. Daje to możliwość korzystania z zalet transportu morskiego także mniejszym firmom. Wystarczy skorzystać z usług profesjonalnych firm spedycyjnych i spokojnie czekać na swoje zamówienie.

Sprawdź ofertę kontenerów morskich Ultramodula:

Kontenery Morskie

Ostatnie wpisy