W potocznym języku często używamy określenia mówić po chińsku, co oznacza, że ktoś mówi lub tłumaczy coś w sposób nie zrozumiały dla słuchaczy. Podobnie jest z transportem towarów z Chin w kontenerach – dla wielu osób jest on całkowicie nieznany, co sprawiło, że narosło wokół niego sporo nieporozumień. Warto jednak wiedzieć, że ten kraj jest jednym z największych na świecie eksporterów towarów, a zdecydowana większość produktów jest transportowana właśnie w kontenerach. Jak zatem wygląda import z Chin? Mity i fakty dotyczące tego zagadnienia są różne. W tym artykule wyjaśnimy kilka z nich.
Import z Chin w liczbach
W roku 2022 Państwo Środka było jak w latach poprzednich, największym eksporterem towarów na świecie z wartością eksportu na poziomie ponad 3,5 bln dolarów. Stany Zjednoczone oraz Unia Europejska są najaktywniejszymi odbiorcami towarów produkowanych w Chinach. Transport kontenerowy jest w przypadku obu destynacji najpopularniejszą formą przewozu towarów, niezależnie od ich rodzaju. Co ciekawe, choć przewożenie kontenerów drogą morską pozostaje najpopularniejszą formą transportu, przewozy kolejowe z rok na roku zyskują swoich zwolenników. Jak wynika z danych UTLC ERA (organizacji skupiającej koleje: kazachskie, rosyjskie i białoruskie operujące na tym trasie handlowej) w całym 2022 roku pociągami przewieziono z Chin do Europy 410 603 TEU towarów. Chińskie porty przeładowały w tym okresie 220 mln TEU, czyli 220 mln jednostek równoważnych objętości kontenera 20-stopowego.
Fakt: Transport kontenery nie tylko popularny, ale i opłacalny
Przedstawione powyżej liczby potwierdzają zatem pierwszą obiegową opinię o imporcie z Chin. Faktem jest, że transport kontenerowy (czy to morski, czy lądowy) jest najpopularniejszą metodą transportu, ponieważ jest efektywny i najbardziej opłacalny.
Koszt przewożenia towarów w kontenerach jest znacznie niższy niż fracht lotniczy czy inne środki transportu. Dzieje się tak, ponieważ jednym, wielkogabarytowym kontenerowcem można dostarczyć bardzo duże ilości towarów, co zmniejsza koszt jednostkowy. Dodatkowo Chiny mają dobrze rozwiniętą infrastrukturą portową i dysponują sporą liczbą kontenerowców, co pozwala na utrzymanie konkurencyjności cen.
Mit: Transport kontenerowy nadaje się tylko do dużych towarów i wymaga minimalnej ilości zamówienia
Chociaż transport kontenerowy jest kojarzony z przesyłkami o dużych rozmiarach, może być on stosowany również do mniejszych przesyłek. Po pierwsze dlatego, że dostępne są różne rozmiary kontenerów, a ponadto wiele firm spedycyjnych oferuje usługi transportu drobnicowego (LCL), które umożliwiają importerom dzielenie jednego kontenera z innymi, zmniejszając koszty transportu mniejszych przesyłek. Taka forma przewozu towarów rozprawia się jednocześnie z kolejnym mitem, że import z Chin wymaga minimum logistycznego – jeśli można “podzielić” się kontenerem z innymi zamawiającymi, problem konieczności zamówienia ilości towarów do wypełnienia całego kontenera znika.
Fakt: Transport kontenerowy jest bezpieczny
Transport kontenerowy zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa przewożonego towaru, nawet w trudnych warunkach pogodowych panujących na morzu. Wysokiej jakości kontenery transportowe produkowane przez renomowanych producentów są wykonane z wytrzymałej stali i nie są im straszne żadne warunki atmosferyczne. Warto wiedzieć, że każdy kontener przeznaczony do transportu morskiego musi spełniać standardy ISO określające minimalne wymagania wytrzymałościowe. Co ważne, musi być również budowany zgodnie ze ścisłymi kryteriami bezpieczeństwa zawartymi w Międzynarodowej Konwencji o Bezpiecznych Kontenerach (International Convention for Safe Containers – CSC).
Wytrzymała rama
Elementem bazowym każdego kontenera jest stalowa rama, która składa się ze słupków narożnych oraz belek poprzecznych i wzdłużnych. Konstrukcja musi być tak wytrzymała, aby dawała możliwość ustawienia w pełni załadowanych kontenerów jednego na drugim. Do dolnych belek wzdłużnych montuje się zatem tzw. żebra poprzeczne stanowiące podstawę podłogi. Długie, 40-stopowe kontenery posiadają dodatkowo w podłodze specjalny tunel, tzw. gęsią szyję, pozwalający obniżyć całkowitą wysokość naczepy i kontenera.
Szczelne ściany, dach i podłoga
Ściany kontenerów robi się z blachy trapezowej, a dachy z jej wersji profilowanej o grubości około 2 mm. Cała konstrukcja jest spawana i przechodzi wymagające testy szczelności polegające na kierowaniu bezpośrednio na dach i ściany strumienia wody o ciśnieniu 1 bara. Po czym następuje sprawdzenie, czy wszystkie powierzchnie wewnętrzne pozostały suche.
Ważnym elementem kontenera jest podłoga, bo podczas załadunku/rozładunku przemieszczają się po niej wózki widłowe z towarem. Wykonywana jest ze specjalnej sklejki kontenerowej o grubości min. 25 mm lub z desek.
Drzwi kontenerowe
Najczęściej spotykaną wersją kontenerów są te z drzwiami ulokowanymi na ścianie czołowej, choć nierzadko spotyka się także modele z wrotami na długiej ścianie. Szczelność drzwi gwarantują gumowe uszczelki. Standardowo na każdy komplet zamknięć kontenerowych składają się: drążki, rygle (gniazda rygli są przyspawane do ramy kontenera), rączki, obejmy i oczywiście zamknięcie celne.
Mit: Transport kontenerowy z Chin jest szkodliwy dla środowiska
Oczywiście, że jak każda forma transportu, przewóz towarów kontenerami oddziałuje na środowisko naturalne. Jest on jednak zasadniczo mniej szkodliwy niż inne rodzaje transportu, takie jak fracht lotniczy czy transport samochodowy. Wynika to między innymi z efektu skali: kontenerowce są bardzo duże, mogą jednocześnie przetransportować wiele towarów, przez co emitują znacznie mniej dwutlenku węgla na jednostkę ładunku. Co ważne, same kontenery transportowe też są ekologicznym rozwiązaniem, bo dzięki swojej wytrzymałej konstrukcji mogą być wykorzystywane przez bardzo wiele lat, bez przerwy pomiędzy jednym a drugim transportem towarów.
Fakt: Transport kontenerowy wymaga odpowiedniej dokumentacji i przygotowania
Wysyłka towarów kontenerami z Chin wymaga starannego planowania i przygotowania. Trzeba zadbać nie tylko o wybór kontenera od sprawdzonego producenta, ale także znaleźć doświadczonego spedytora, który pomoże zadbać o odpowiednie dokumenty przewozowe, odprawę celną i wszelkie formalności. Warto dokładnie zweryfikować, czy kontener transportowy posiada wszelkie normy i atesty. Niezastosowanie się do tego może skutkować opóźnieniami, dodatkowymi kosztami, a nawet utratą towaru.
Fakt: transport kontenerowy to najlepsza metoda na import z Chin
Transport kontenerowy jest niezawodną metodą transportu, bezpieczną i optymalną kosztowo. Wybierając kontenery wysokiej jakości od doświadczonych producentów i współpracując z renomowanymi firmami spedycyjnymi, nie ma żadnych powodów do obaw. A historie o zawodności tej formy transportu, należy uznać za mit.